BUTIKERNA

När Filipstad fick välja själva: den första självbetjäningsbutiken

1991 öppnar Systembolaget en första försöksbutik med självbetjäning i FIlipstad inför ett stort pressuppbåd. Särskilda charterbussar sätter kurs mot Filipstad med nyfikna kunder.

Redan på 1980-talet börjar Systembolaget fundera på att modernisera butikerna i riktning mot självbetjäning. Det är ett led i att bli en modern detaljhandel med god service.

1984 öppnar en självbetjäningsavdelning för öl i Karlstad. Det är en epokgörande händelse. I egen takt kan kunderna gå runt i avdelningen för öl och själva plocka ned de flaskor eller burkar de vill ha i sin korg. Sen betalar de sina varor på samma sätt som i vilket snabbköp som helst.

Det fanns då 39 ölsorter i hela butiken. Kanske inte mycket jämfört med dagens över 2 000 sorter som finns i hela sortimentet.

En och annan kund tycker att påsarna är för små”, berättade Anne-Katrine Johansson i Karlstadsbutiken i en intervju. För de anställda var det skönt att slippa de tunga öllyften. Fast det var roligare att arbeta bakom den vanliga disken. I ölavdelningen blev arbetsuppgifterna ensidigare.

Flera kunder ser gärna att även vin och sprit ska ingå i försöksverksamheten. Men det dröjer – till 1991. Då öppnas den första fullständiga självbetjäningsbutiken, också den i Värmland, i Filipstad, som snart följs av bland annat Köping och Vänersborg.

De nya butikernas effekt på folkhälsa och försäljning studerades noggrant av forskare, vars studier senare kunde ge grönt ljus för fler självbetjäningsbutiker. Man slog fast att de allra flesta kunder uppskattar att själva få känna och titta på flaskorna.

Till en början handlade folk mer än vanligt, men den effekten mattades av. Även intresset för den nya butiken i Filipstad dämpades, men från början ordnades det särskilda bussturer till dåtidens moderna självbetjäningsbutik.

Alltfler butiker fräschades upp och byggdes om till det nya sättet att handla. För kunderna ökade möjligheten att botanisera bland Systembolagets varor och personalen fick mer tid att ge rekommendationer, bland annat om vilka drycker som passar till vilken mat.

Den 20 juni 2013 går en epok i graven. Då stänger Systembolagets sista diskbutik, på Odengatan 92 i Stockholm, och byggs om även den för självbetjäning. ”Inte ett öga är torrt”, skämtar Systembolagets presschef Lennart Agén.

Men helt slut är det faktiskt inte: två platser där man kan köpa Systembolagets varor över disk finns faktiskt kvar, i Hötorgshallen och i Söderhallarna i Stockholm där saluhallskonceptet innebär att alla butiker har försäljning över disk.

Fler artiklar om butikerna

BUTIKERNA

Från över-disk till självbetjäning

Det är i butikerna som svenska folket mest påtagligt möter Systembolaget. Och kanske är det där den största förvandlingen har skett genom åren –

BUTIKERNA

Våra butiker: från bakgator till stadskärnan

De gamla Systembutikerna låg i stor utsträckning på undanskymda bakgator. Men när det nya Systembolaget grundas 1955 bestämmer…

BUTIKERNA

Service i tiden: ombud och digitalisering

Systembolaget strävar efter att alltid ge kunderna bästa möjliga service. På landsbygden är det ombuden som är Systembolagets…